06 Feb 2019

Avi Loeb a intrat la Institute for Advanced Study la Princeton, ”locul prin care a trecut și și Einstein” spre sfârșitul anilor ʼ80. Ulterior a obținut o poziție de asistent la Departamentul de Astronomie de la Harvard, unde a fost titularizat ca profesor după trei ani, acolo unde de 20 de ani nu mai fusese nimeni promovat din interior...

• Un renumit astronom de la Harvard consideră că o navă extratrestră este în apropiere și nu-i pasă ce spun colegii despre el

Dar notorietatea lui Avi Loeb, președintele Departamentului de Astronomie de la Universitatea Harvard, nu a explodat decât după ce, în noiembrie 2018, a publicat în Astrophysical Journal Letters, alături de colegul său Shmuel Bialy, un articol în care afirma că obiectul interstelar ”Oumuamua” -  ”cercetaș” în havaiană - ar proveni de la o civilizație extraterestră.

”Considerând că are o origine artificială, Oumuamua este o pânză ușoară, plutind în spațiul interstelar ca o rămășiță dintr-un echipament avansat tehnologic”, scria Loeb, strârnindu-i pe entuziaștii fenomenului și  perturbând orbitele fragile ale academiilor astronomice.

De când a publicat controversatul articol , Loeb a fost permanent în atenția mediilor de informare din pricina celebrității de a fi probabil cel mai titrat suporter contemporan al existenței extratereștrilor – astronomul de top de la Harvard care bănuiește că o tehnologie din alt sistem solar ne bate la ușă.

Ceea ce i-a lăsat perplecși pe unii dintre omologii săi este tocmai faptul că șeful de departament de la Harvard vorbește despre extratereștri, idee susținută de o teorie prea subțire după părerea lor.

Nu se poate spune că Loeb este un om cu idei ciudate. Când astronomii din Hawaii au dat spre sfârșitul lui 2017 peste primul obiect interstelar cunoscut – o sclipire care trecea atât de repede pe lângă Soare încât nu putea proveni decât de la altă stea – Loeb avea trei decenii de profesorat în Ivy League și sute de publicații în portofoliu, majoritatea despre natura găurilor negre, galaxii timpurii și alte subiecte fără absolut nicio legătură cu paginile tabloidelor.

”O insultă la adresa cercetării științifice oneste”; ”Un exemplu șocant de știință senzaționalistă și rău motivată”; ”O lucrare în care nu crezi, publicată ca să te afli în treabă” – așa arătau recenziile teoriei lui Loeb făcute de savanți de renume.

Mulți dintre ei cred că Oumuamua este un fel de stâncă, fie un asteroid ejectat de o stea în distrugere acum sute de milioane de ani, fie o cometă de gheață rătăcind în abis.

Dar, după părerea lui Loeb, obiectul se mișcă prea repede pentru o piatră inertă care se îndepărtează de Soare ca și cum ar împinge-o ceva. Iar dacă ar fi o cometă care împrăștie jeturi de vapori, observațiile limitate ale astronomilor nu le-au detectat.

Comportamentul lui Oumuamua nu este, cum cred cei mai mulți, cel al unei bucăți de piatră ca un cartof alungit, argumentează Loeb, ci al unui obiect foarte lung și nu mai gros de un milimetru, ceva ca o clătită sau o pânză de corabie lungă de un kilometru, atât de ușoară încît lumina Soarelui o împinge în afara sistemului nostru solar.

Iar când nu spune răspicat că este opera extratereștrilor, el spune că nu se poate gândi la altcineva decât la ei, care să corespundă datelor cazului. Și o spune pe toate canalele de știri internaționale.

”Mulți au crezut că, odată ce povestea va deveni publică, voi face un pas înapoi. Îl voi face când cineva îmi va demonstra contrariul! Cel mai rău lucru care mi se poate întâmpla este să fiu îndepărtat de la toate problemele administrative și asta mi-ar da și mai mult timp să mă concentrez pe știință”, declară Loeb.

Pe biroul lui Avi Loeb, președintele Departamentului de Astronomie de la Universitatea Harvard, o pagină plină cu ecuații stă la marginea dinspre scaunele vizitatorilor.

”Asta am făcut noaptea trecută. Sunt calcule care vin în sprijinul teoriei că o navă cosmică extraterestră, sau o parte din ea, s-ar putea afla acum în zbor pe lângă orbita lui Jupiter”, le declară Loeb jurnaliștilor de la Washington Post.

Când povestește, parcă este o versiune cerebrală a lui Forrest Gump – cu Loeb solitar în explorarea științifică și intersectându-se ocazional cu giganți ai domeniului. Stephen Hawking a luat cina la el acasă. Steven Spielberg i-a cerut sfaturi pentru un film. Miliardarul rus Uri Milner a stat pe canapeaua din biroul lui și i-a cerut ajutorul pentru proiectarea primei nave interstelare a omenirii, la care lucrează cu un buget de 100 de milioane de dolari și cu sprijinul lui Mark Zuckerberg și al regretatului Hawking.

După ce se termină interviul, Loeb se duce la cursul pe care îl ține bobocilor de la cea mai prestigioasă universitate din lume, Harvard. După 10 minute, se întrerupe și îi întreabă: ”A auzit cineva de Oumuamua? Ce înseamnă?”. Aproape toți studenții încuviințează. Unul dintre studenți, dintr-o comunitate rurală din Iowa, spune încet: ”Sunt speculații că ar proveni de la altă civilizație”. ”Cine a lansat aceste speculații?”, întreabă zâmbind Loeb.

Se lasă liniștea în clasă până când același student are o revelație și strigă: ”Dumneavoastră? Dumnezeule mare!...”, iar profesorul zâmbește și mai larg.