Cum să slăbești sănătos. Regula de aur pentru ca o dietă să dea rezultate, explicată de un nutriționist român

18 Feb 2020

Extrem de promovate, modalităție care te fac să scapi de kilogramele în plus, fără prea mult efort - aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri şi tot felul de diete care te slăbesc peste noapte, până la urmă nu sunt altceva decât  o iluzie aducând venituri substanțiale celor care le vând, pentru că o persoană care se luptă cu kilogramele ar plăti pentru o soluție miraculoasă care să-i facă să scape de surplus.

  • Cum să slăbești sănătos. Regula de aur pentru ca o dietă să dea rezultate, explicată de un nutriționist român

Procesul de slăbire beneficiază în acest moment de aprotul tehnologiei moderne, există aplicaţii de monitorizare a meselor şi a numărului de calorii, ceasuri inteligente care te ajută să îţi numeri paşii, numărul de calorii consumate etc, dar destui de  puțini ştiu că există și o serie de teste medicale, necesare stabilirii unor reguli corecte pentru slăbire. 

Unul dintre acestea este testarea cardiometabolică - o analiză complexă destinată celor care vor să înceapă un proces de slăbire corect, combinat cu dietă şi sport. Testarea cardiometabolică este o investigaţie recunoscută internaţional ca fiind un ”standard de aur“ pentru măsurarea parametrilor fiziologici ce caracterizează capacitatea de efort şi performanţă a unei persoane.

”Datele obţinute în urma testării cardiometabolice îl ajută pe specialist să personalizeze cu adevărat regimurile alimentare şi programul de efort fizic. Pentru partea de nutriţie, este de mare utilitate să ştim care este consumul energetic în repaus (rata metabolismului bazal), pentru că de aici încep toate calculele nutriţionale.

În plus, datele privind consumul energetic în timpul efortului ne folosesc pentru a doza corect valoarea calorică a regimului, pentru că aşa cum e simplu să ne imaginăm, contează foarte mult dacă avem o oră de efort în care consumăm 200 kcal sau una în care consumăm 800 kcal“, explică dr. Serban Damian, specialist în nutriţie sportivă.

Ce informatii determină testarea cardiometabolică?

rata metabolismului în repaus (metabolismul bazal real, obţinut prin măsurători, nu determinat prin calcule) reprezintă cantitatea de energie pe care o consumi în repaus; de la această valoare se construieşte orice regim alimentar.

rata metabolica în efort – câte calorii consumi la diverse praguri de efort – cu ajutorul acestor valori se poate alcătui un program de antrenament cu adevărat personalizat.

stabilirea proporţiilor în care sunt metabolizaţi principalii nutrienţi (lipide, carbohidraţi) în timpul efortului fizic (în valori reale şi procente). În felul acesta vom şti exact la ce valori ale pulsului trebuie să te încadrezi pentru ca antrenamentul să fie eficient pentru scopul propus.

măsurarea volumelor respiratorii (O2 şi CO2)

stabilirea zonelor de antrenament – care este pragul unde organismul tău consumă cel mai eficient grăsime, care este pragul unde intri în zona anaerobă etc.

Testarea cardiometabolica poate fi făcută de orice persoană, indiferent de nivelul de pregătire fizică. Testul se recomandă persoanelor care au probleme respiratorii, care obosesc foarte repede şi care nu pot face efort mediu (de exemplu, urcatul scărilor), pentru a se vedea dacă aceste probleme sunt cauzate de afecţiuni cardiace, afecţiuni pulmonare, anemii sau alte boli metabolice. 

Înainte de analiza propriu-zisă, va fi măsurată tensiunea arterială, se va efectua o electrocardiogramă în repaus (aceasta are rol screening, nu diagnostic) şi o spirometrie. Se începe cu măsurarea metabolismului în repaus, apoi se efectuează testarea la efort, fie pe bandă de alergat, fie pe bicicleta staţionară.

În cele mai multe cazuri, efortul va fi submaximal, adică intensitatea lui va creşte de la uşor la moderat. Din acest motiv, testarea este adecvată şi pentru oameni cu o condiţie fizică redusă (sedentari, ieşiţi din formă) sau pentru persoane în vârstă.

În cazul sportivilor amatori şi de performanţă se pot face testări maximale, pentru determinarea VO2max (cel mai important parametru care arată nivelul condiţiei fizice).

Pe durata testării vei respira printr-o mică piesă bucală (tub) conectată la analizor şi mai departe la computer. Prin intermediul schimbului de gaze respiratorii se poate determina cum reacţionează metabolismul la diverse intensităţi ale efortului fizic. Rezultatele măsurătorilor arată care sunt zonele de antrenament în care organismul tău consumă preponderent grăsime sau carbohidraţi.

”Am avut ocazia să testăm peste 1000 de persoane, de la sportivi de mare performanţă la persoane sedentare şi obeze. Rezultatele acestor teste îi ajută pe cei care vin la noi să îşi îmbunătăţească performanţele, indiferent de nivelul de pornire. Am ajutat oameni să scadă în greutate folosind aceste metode ştiinţifice şi de asemenea am ajutat sportivi să se califice pentru campionate europene sau mondiale“, a concluzionat Dr. Serban Damian.

SHARE