Cum sa socotiti caloriile la masa de Revelion

31 Dec 2019

Silueta ramane o probleme de maxima actualitate, daca tinem cont de complicatiile aparute ca urmare a kilogramelor in plus, dar si de faptul ca succesul in cariera se bazeaza, in parte, si pe o prezenta fizica agreabila. Puteti sa le numiti prejudecati si sa-I condamnati pe cei care discrimineaza, la promovari sau la angajari, in functie de aspect, din pacate traim intr-o astfel de lume.

  • Cum sa socotiti caloriile la masa de Revelion

Problema vazuta de specialistii in nutritie este ca, la astfel de sarbatori, oamenii isi spun ca, daca mananca mai mult, n-o fi foc. Doar ca au fost mesele de Craciun, vine cea de Revelion, urmata de ospetele de Sfantul Vasile si de Sfantul Ion si ca rezultatul exceselor este cel putin un kilogram in plus. Care kilogram este greu de dat jos si pentru ca ni se pare putin si dietele sunt greu de tinut sau sunt ineficace. De-a lungul timpului, aceste kilograme puse se traduc prin probleme de sanatate.

Doctor Mihaela Bilic a realizat pe Instagram o serie de postari prin care face calculul caloriilor a felurilor de mancare servite, de obicei, la masa de Revelion. 

1. Salata de boeuf – maioneza, 150 calorii

“Cand spui “salata” te gandesti la ceva dietetic, ușor. Ori salata de boeuf e mai degraba un fel consistent, complet de mâncare. Si daca cantitatea nu e simbolică (2 linguri), silueta va avea de câștigat/suferit.

Ingredientele sunt simple, hrănitoare: cartofi fierți, morcov, păstârnac, țelină (va recomanda), mazăre, murături si carne. Chiar daca are “boeuf-ul” in titlu, poate fi facuta si cu carne de pui/curcan, dar si cu pulpă de porc(foarte gustos). De preferat castraveții murați in saramură, nu in oțet, fermentatia lactica aduce un plus de savoare si beneficii pentru digestie. Cartofii fierți si reci au amidon cu absortie lenta si rol prebiotic, iar mazarea e plina de fibre si minerale. De carne nu mai vorbim- sățioasă, cu proteine complete, antianemică si cu calorii negative.

Pana aici totul perfect, acoperim toate nevoile nutritive ale sezonului rece. De unde pot aparea problemele pentru siluetă? Din maioneză!!!! Pentru fiecare lingură socotiți 150 cal. Este decizia fiecarei gospodine cât de “legată” va fi salata, însă sfatul meu este sa nu înnecați ingredientele, sa nu o transformati intr-un sos de maioneză.

Portia rămâne un element important, am incercat sa va sugerez cateva variante si puteti vedea si diferența de aspect/consistență in functie de cantitatea de maioneză- cu cat mai puțină, cu atât mai bine.  Concluzia: salata de boeuf este, probabil, piesa cu “greutate” a meniului de Sarbatori. A se consuma cu moderație/responsabil”, scrie doctor Bilic.

2. Cârnați cu de toate – de doua ori mai multe calorii decat friptura

“Cred ca fiecare nație are cârnatul ei, diferit si la dimensiuni si la ingrediente, dar în final tot cârnat. Unii îi preferă mai mari și mai groși (pe vremuri se numeau cârnați Trandafir), alții îi prefera subțiri si lungi (gen cabanoși), afumați sau proaspeți, cu muștar și pâine, cu varză călită sau cu fasole boabe și murături.

Românii iubesc cârnații, dar popoarele germanice au făcut din ei un cult, nu e târg sau sărbătoare fără cârnați și bere/vin fiert- în funcție de sezon. Iar de americani ce să mai zic, au invadat mapamondul cu hot-dogul lor.

De ce ne plac cârnații? Pentru că sunt ușor de mestecat (avantaj carne tocată) si sunt savuroși (avantaj condimente si grăsime). Motivul pentru care intotdeauna un cârnat va fi mai gustos decat o friptură este slănina. Grăsimea aduce gust, dar si calorii-de două ori mai multe.

Important la cârnați este sa fie făcuți cu multă carne, carnea sa fie primul element din lista de ingrediente. Apoi sa nu contină potentiatori de gust tip monoglutamat si, pe cat posibil, conservanți. Afumarea, uscarea si fierberea sunt procedurile prin care, alături de adaosul de sare, se prepară/păstrează cârnații.

Toate târgurile de Crăciun din Europa au cârnați, dar eu vă mărturisesc că niciunii nu se compară cu cârnații noștri afumați, prăjiți în untură si mâncați cu felii de mămăligă rece coaptă pe plita”, afirma doctor Bilic.

3. Sampania – 80 calorii la 125 ml

“Orice masa de sarbatoare trebuie sa fie stropita cu un pic de alcool. Care e cea mai buna alegere? Vinul, cu siguranță!!

In conditii normale, as spune vinul roșu, cu toate ca se spune ca doamnele ar trebui sa bea vin alb. Ca sa iesim din acest impas decizional, eu va propun “bulele”, de orice culoare.

Fie ca este vorba de sanpanie sau prosecco, vinul spumant consider ca este un produs de răsfăț, de sarbatoare, macar si datorita felului in care este obtinut: in vin sunt puse anumite culturi de bacterii care fermenteaza si produc dioxidul de carbon responsabil de bule. Iar metoda originala de fermentatie “champenoise” presupune sticle ținute la orizontală si rotite la cateteva zile cu un anumit numar de grade.

Mie mi se pare ca vinul spumant are asa o poveste frumoasă: este un vin “mângâiat”, care de atâta bine freamătă de plăcere. Ca nutritie si calorii, un pahar de vin inseamna 125 ml si 80 cal indiferent de culoare. Si e adevarat, ideal pentru sanatate este vinul roșu, datorita continutului bogat in antioxidanti

Pentru siguranta siluetei voastre limitati consumul la 1-2 pahare/zi. Si nu uitati sa va bucurati/sa profitati de efectul de buna-dispizitie si relaxare cu care alcoolul vine la pachet. Da, o fi el toxic pentru toate celulele, dar consumat cu moderatie e cel mai eficient si banal anxiolitic. Sa înceapă distractia!”, spune Mihaela Bilic.

4. Oua umplute – un fel de mancare “prietenos” cu silueta

“Ouăle umplute sunt un preparat pe cat de simplu si versatil, pe atat de festiv si elegant. Nu doar umpluturile sunt nenumărate ca variante, dar și decorarea lor este o provocare pentru simțul artistic din orice bucătar.Bineînțeles, reteta clasică inseamnă oua umplute cu pate de ficat, fie facut in casa, fie gata preparat (conservă). Apoi “condimentele” pot varia, de la unt, maioneză, muștar, castraveți murați, pana la ceapă verde, ardei iutesau hrean. Dar nu doar cu pate de ficat se fac ouă umplute, ci cu orice ingrediente care pot fi transformate intr-o pastă: crema de branza cu mărar, smântână, chimen sau boia, ton sau sardine in conservă, anchois, somon, creveți, avocado, măsline, jambon crud-uscat sau prăjit crocant, salam chorizo, brànzeturi cu mucegai etc.

Oul ca aliment? O esență de nutrienți de înaltă valoare si cu bioeficiență ridicată???? Albusul este un amestec exclusiv de apă si proteine, cele mai pure posibil- de aceea se numesc “proteine etalon”. Apoi in galbenus avem grăsimi valoroase, vitamine din abundență si minerale din belșug. In ou se concentrază tot ce e mai bun în natură, din el se naște o viață nouă.

Daca ar avea și fibre, am putea considera oul alimentul perfect, asa trebuie sa-l asociem cu legume si un pic de carbohidrați (o banală felie de pâine) daca vrem o masa echilibrată. Cu doar 80cal si o putere sațiogenă considerată de neegalat, oul (fara pâine????) este “prietenul” curei de slăbire si al dietei proteice/ketogenice. Deci nu vă sfiiți să dați frâu liber imaginației si încântați-vă musafirii cu ouă umplute in cât mai multe variante. Nici eu nu m-am putut decide pe care sa le aleg, asa ca le-am pus pe toate???????? cât sa va stârnesc apetitul sau, Doamne fereste, o criză de bilă.

P. S. Oul are colesterol, dar nu este responsabil de cresterea colesterolului din sange decat in procent de 10%. Si nu “cade greu la ficat”, ci e colecistokinetic, adica pune bila leneșă la treabă”, mai spune doctorita Mihaela Bilic.

SHARE