Gypsey Vest - cojoc tradițional românesc, made in India, vândut de un brand celebru la un preţ exorbitant

19 Noi 2018 | scris de Medeea Moldovan

Deși le amintesc uneori drept surse de inspirație, brand-urile de lux continuă să vândă, fără absolut nicio jenă, copii la unor produse vestimentare din portul tradițional românesc, cocoțate la cote înalte de exigență în ceea ce privește buzunarele clienților.

  • Gypsey Vest - cojoc tradițional românesc, made in India, vândut de un brand celebru la un preţ exorbitant

Acest tip de practică, de a fura elemente tradiţionale din România, pare să fi intrat în normalitatea business-ului de fashion, dar, din fericire, comunitatea online dedicată promovării iei ca brand cultural al României ”La Blouse Roumanie“ îi mai trage de mânecă..

La Blouse Roumanie“ publică un articol anunță descoperirea, pe Moda Operandi, autentificat într-o colecție a brand-ului Figue, a unui pieptar câmpenesc cu bumbi de Năsăud, manufacturat în India, care s-a vândut cu 4392 de euro.

”Este o copie a brandului Figue care i-a schimbat denumirea în Gypsey Vest. Nu pentru că ar fi vrut să ne schimbe nouă identitatea, ci pentru că Stephanie von Watzdorf, fondatoarea Figue, mizează pe stilul nomad, bohemian, gypsy-chic, ce defineşte non-conformiştii cu suflet de artist, liberi, anti-sistem, călători înnăscuţi, care aspiră să descoperă lumea şi povestea ei“, scrie Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea ”La Blouse Roumanie“. 

Fondatoarea ”La blouse Roumaine“ subliniază şi faptul că printre valorile de care se declară apropiat Figue este chiar celebrarea artizanilor şi a meşteşugurilor tradiţionale. 

”Oare cât de mult poţi celebra o cultură când îi ştergi originea de pe un obiect căreia îi aparţine, pe care apoi îl copiezi şi îl revinzi ca fiind design de inspiraţie gypsy?“.

”E firesc, veşmintele tradiţionale sunt atât de seducătoare, mai ales prin esenţele spirituale sădite în ele cu fiecare generaţie care le-a îmbunătăţit şi le-a transmis mai departe. Expresiile lor vizuale sunt imposibil de recreat azi, între două sezone, iar cea mai simplă metodă de integrare a acestor comori în ultimele colecţii este aproprierea culturală. Şi mai e ceva, sunt gratis, nu costă bani, pe când un designer bun trebuie plătit“, spune Andreea Tănăsescu. 

OK, ar putea fi doar o întâmplare nefericită faptul că brandul nu a indicat sursa originală a pieptarului, dar, de ce fabricat în India?

Păi, se pare că și din vina noastră, pentru că, spre deosebire de România, India a devenit, în urma unui program național, liderul absolut al ţesăturilor şi broderiilor manuale, șapte milioane de indieni fiind înregistraţi oficial în sectorul artizanal, dar se pare că numărul lor neoficial depăşeşte peste 100 de milioane. 

La începutul anilor ‘80, România se regăsea în topul exportatorilor de broderii, în topul producţiei de mătase din Europa, în topul cultivatorilor de in şi cânepă. Dar, după o istorie de aproape 100 de ani, după 1989, ca multe alte activități în care eram competitivi la nivel mondial, industria artizanală românească s-a prăbuşit.

Comunitatea „La blouse Roumaine“ a fost creată în 2012 la scurt timp după ce cântăreaţa Adele apărea în Vogue-ul american purtând o bluză Tom Ford, de fapt o copie a unei ii transilvănene, comercializată cu 5000 de euro.

SHARE