Studiu al Băncii Mondiale. Un copil născut azi în România va pierde peste 40% din potențial

18 Sep 2020 | scris de Ioana Constantinescu

Un studiu al Băncii Mondiale relevă că un copil născut astăzi în România va atinge la maturitate doar 58% din potențialul său de productivitate, adică va fi cu mai mult de 40% sub ceea ce ar fi trebuit.

  • Studiu al Băncii Mondiale. Un copil născut azi în România va pierde peste 40% din potențial

Această diminuare se va reflecta în veniturile pe care le va obține, în calitatea vieții sale de adult și mai apoi asupra copiilor săi prin ceea ce le poate oferi. Astfel, copiilor li se transmite și o moștenire socială, nu doar genetică.

Partea și mai proastă este că acest indicator este în continuă scădere, în urmă cu zece ani fiind puțin mai sus, la 60%.

Izolat, acest procent poate părea artificial. Pentru că e abstract și noi avem tentația de a ne uita la cazuri concrete. Dar el reflectă o stare generală, medie.

Pentru că avem și copii excepționali care ajung să lucreze la mari grupuri, în poziții înalte. Potențialul lor este și depășit. Dar avem și o mare masă a unor copii lipsiți de șanse care ajung să supraviețuiască în sate izolate din agricultură și care ating poate doar 5% din potențial! 

Cum pierde România capitalul uman
Capitalul uman nu are șansa să se dezvolte cum ar trebui și sunt factori economici, de educație și sănătate.

Acest potențial este calculat în funcție de anii de educație, în funcție de speranța de viață în România. Și la acești indici suferim cel mai mult, o speranță de viață mai mică înseamnă mai puțini ani de activitate, deci o persoană nu va ajunge să consume tot ceea ce ar putea da.

Studiul mai arată că procentajul tinerilor cu vârsta de 15 ani care vor supravieţui până la vârsta de 60 de ani se ridică la doar 88%, comparativ cu 93% în Franţa sau 95% în Suedia.

Dar abia de la educație începe diferența: abandonul școlar de la noi și continuarea sa, analfabetismul funcțional.

Banca Mondială estimează că un copil din România beneficiază de doar 8,4 ani de învăţare, ca medie. Înseamnă lipsa a peste trei ani de educație în acest indice al Băncii, care nu ia în calcul doar durata studiilor, ci și calitatea învățării. Practic, social, generații întregi sunt neterminate!

Ce înseamnă copilul pentru familiile de la sat și de la oraș
Din nou trebuie surprinsă viziunea de ansamblu, nu cazurile individuale pe care le întâlnim în cercul nostru social.

Pentru că apare acea idee veche - a celor două Românii. Natalitatea în păturile defavorizate este mai mare, pe când cei cu venituri mari au mai puțini moștenitori. Și sunt multiple motive - de la cultură, egoism, până la perspectiva asupra copilului.

În societatea rurală copilul are și o trăsătură de factor de producție - ajută la muncă, pe când în mediul, să-i zicem puțin emancipat, este doar un cost. Iar părintele evită să aibă costuri mult mai mari. Adică mulți copii.

Din educație și sănătate pornesc problemele. Acolo, lipsa de preocupare, de investiții, a programelor de incluziune generează o astfel de situație tristă.

SHARE