Electric Castle. Alex Coita: Sunt fiu de profesori universitari. Da, ascult manele!

21 Iul 2019

În contextul evenimentului petrecut la Electric Castle, în care un DJ și-a luat adio de la festival după ce a mixat o manea a lui Adi Minune, Alex Coita - un analist politic, sublimat dintr-un politician fără prea mare succes în afara celui financiar, care a căpătat ceva expunere publică prin apariții la televiziunile de știri, se dedă la a scrie încă una din tentativele de a-i face pe unii dintre noi să-și asume ceva ce chiar nu-i reprezintă - manelele.

  • Electric Castle. Alex Coita: Sunt fiu de profesori universitari. Da, ascult manele!

"Da, ascult manele!

Manelele sunt parte a identității noastre naționale, ca stat balcanic, așa cum hip hop-ul (sau rap-ul) constituie o parte a identității poporului american.

Nu suport atunci când se inflamează mediocritatea în noi și apreciem orice formă de muzică de o calitate mai mult sau mai puțin îndoielnică, dar respingem maneaua pentru că reprezintă o clasă inferioară: "țigani", "cocalari", "țărani."

Dar noi cine suntem? Chiar așa sus ne credem încât respingem o parte a culturii populare balcanice?

Eu sunt fiu de profesori universitari, am crescut cu plăci de muzică clasică. Știam să fredonez Schubert înainte să aflu de Depeche Mode.

Dar Azur, Tineret 2000, Adi Minune, Vali Vijelie? Ei exprimă tribulațiile unei clase post-proletare lăsate în urmă de ultimii 30 de ani de "dezvoltare." Ei nu contează?

Eu cred că ei contează! Și mai cred că, dacă vrei să fii cu adevărat relevant în spațiul public, trebuie să îți asumi asta!

Rușine organizatorilor Electric Castle că au îndrăznit să cenzureze un DJ din Estonia pentru că a pus o piesă a artistului Adrian Simionescu pe care mulți au dansat acum 17-18 ani, atunci când apăruse.

Până când nu vom înțelege că și țiganii sunt cetățeni cu drepturi depline, talentați și contribuitori la o națiune română vibrantă și emergentă, vom rămâne cantonați în reflexe provinciale și complexe de țară de mâna a doua.

Să asculți ocazional manele nu înseamnă să achiesezi la îndemnurile acelor melodii. Muzica este artă! Nici Metallica nici Pantera nu transmit mesajele lui Dalai Lama!

Până când nu ne vom asuma identitatea complexă de stat de frontieră, cu tot ce înseamnă asta, vom rămâne o societate nevrotică, de agitați fără ancoră!

Hai să schimbăm asta!

Hai să recunoaștem că, ocazional, sâmbătă la un grătar sau după un șpriț, mai ascultăm câte o manea.

E o etapă importantă spre asumarea ca neam.

Și pentru cei mai pretențioși care citesc aceste rânduri, îi rog să nu uite că jazz-ul, atât de intelectual azi, a fost acum mulți ani expresia artistică a populației de culoare a unei populații ținute în sclavie, a celor fără dinți în gură!”, a scris Alex Coita, pe contul său de Facebook.

_____________________

Ca de obicei, argumentele invocate sunt imbecile, și le-am mai citit și la alți intelectuali progresiști, care țin neapărat să ne joace buricele pe ritmuri orientale - cum că manelele sunt o expresie muzicală a culturii balcanice și, mai mult, dacă facem nazuri și chiar nu ne plac, comitem chiar un act de respingere cu accente rasiste. 

Ideea de referință pe care o uită acești propagandiști, acum ai manelelor, e tocmai cea pe care o vânzolesc atunci când vine vorba de drepturile minorităților - aceea de libertate a individului. Dacă vouă vă plac manelele, foarte bine, distrați-vă, dar asta nu înseamnă că trebuie să ni le asumăm în masă, ce ne-ar reprezenta pe toți, la nivel balcanic. Dacă nu ne plac, manelele, nici măcar ocazional, asta e, punct!

În concluzie, manelele ar trebui ascultate de cei cărora le plac și nu băgate pe gât în locuri în care oamenii s-au strâns tocmai pentru că le place alt gen muzical. Și dacă domnul Coita spune că este un iubitor de manele, facem un apel public la domnia să ne facă ziua mai bună și așteptăm cu nerăbdare să posteze și un clip video în care să-l admirăm cum aruncă dedicații și bani, în timp ce unduiește din corp, pe ritmuri de manele, pentru că, nu-i așa, ar trebui să-și asume cultura balcanică...

SHARE